بیست و دوم فوریه

با توام
قاب عکس نارنجی
با توام
زرقبای پاییزی
در نگاهت حضور مولاناست
پا رکاب دو شمس تبریزی...

از اینکه بچه ها وارد یسری حیطه ها بشن اصلا خوشم نمیاد. یکیش مسائل سیاسیه. واقعا چرا باید یه بچه ی ۳ یا ۶ یا حتی ۱۰ ساله که هنوز توو عالم بچگی خودشه وارد مسائل سیاسی که هیچی ازشون نمیدونه بشه. اصلا هم برام فرقی نمیکنه اون موضوع سیاسی چی باشه. کلی میگم...وقتی میری توو بطن این بچه ها میبینی اصلا نمیدونن اصل داستان چیه و موضوع چیه و اصلا در اصطلاح توو باغ نیستن اونوقت فقط طوطی وار یسری چیزایی که دور و بری هاشون به خوردشون دادن رو تکرار میکنن. برای همون اعتقاد دارم هر چیزی سنی داره. مسائل سیاسی هم از نظر من متعلق به سن بچه ها نیست چون اصلا نمیدونن چی به چیه. شبکه پویا که توی خونه ی ما از لحظه ای که بیدار میشیم روشنه تا آخر شب که شب به خیر بگه، علیرغم اینکه متعلق به بچه هاست ولی لالوهاش خیلی زیاد مسائل سیاسی رو میگنجونن. از آرم نوشته های گوشه ی صفحه گرفته که اصلا اونقدر واژه ها سنگینه که من گمون نکنم بچه ای بفهمه. تا انواع و اقسام سرود هایی با موضوعات سیاسی که وقتی با چندتا مامان دیگه هم حرف میزدم دیدم همه از این موضوع ناراحتن که وقتی بچه اصلا متوجه یسری مسائل نیست چرا از شبکه ی کودک باید پخش بشه آخه؟!...

الان داشتم نماز میخوندم. پسر من با اینکه کوچیکه ولی خیلی شجاعه. تقریبا از هیچی نمیترسه مگر ما بترسونیمش!... مثلا من اگر چیزی نگم میره گربه رو هم بغل میکنه ولی اگر من جیغ بزنم اونم میترسه. تا حالا هم ندیدم از برنامه ای، آدمی، حیوونی، آهنگی، کارتونی، اسباب بازی ای، یا هرچیز دیگه بترسه. اونوقت الان داشتم نماز میخوندم دیدم پسرم انگار که وحشتناک ترین چیز عمرش رو دیده باشه تمام صورتش قرمز شده داره گریه میکنه اومده پشت من، خودشو جمع کرده پاهاشو بغل کرده داره گریه میکنه هی میگه مامان برنامه عوض!( یعنی برنامه رو عوضش کن)... تند تند تشهد و سلام دادم نگاه میکنم میبینم پویا یه کارتون جدید تازگیا به کارتونش اضافه کرده با موضوع جنگ اسرائیل و فلسطین. بعد شخصیت فلسطینی یه پسر با لباس مبارزه و کلاه گنده و تفنگ و ... پسر منم داشت از دیدنش عین بید میلرزید. 

واقعا دلم میخواد زنگ بزنم داد بزنم سرشون بگم آخه بچه چی از جنگ میدونه؟!... اصلا منِ مادر شاید نخوام به بچم جنگ و دنیای خشن رو نشون بدم. چرا به زور میکنید توو مغز بچه ها؟... بچه چیزی از تفنگ و کشتن میدونه آخه که کارتونش رو میسازید؟ ... اصلا بحث سر این نیست که موضع سیاسی من مادر چیه ها، یا یه موضوع سیاسی حقه یا نه، بحثم اینه چرا چیزی که توو عالم بچه ها نیست رو باید به زور به خوردشون بدیم زودتر از موعد؟... الان مثلا کارتونی با این موضوع چیزی به بچه من اضافه میکنه؟ جز ترس و استرس و حس عدم امنیت...پسر من از ترس مدام میگفت بابا پیش ما نیست!...الان واقعا که چی مثلا مسائل دنیای آدم بزرگارو لالوی برنامه های کودک میچپونن؟!... به شخصه به عنوان یه والد واقعا این موضوع رو دوست ندارم فلذا زدم جم کیدزی که معمولا نمیزنم.

نظرات (۴)

  • زری シ‌‌‌
  • خود شبکه پویا تایم داره

    تا یه زمانی مال رده خیلی کوچکساله

    از یه تایمی به بعد تبدیل به شبکه نهال میشه و مال یکم بزرگتر هاست

    ولی در کل بله موافقم ... تو انیمیشن هاشون یه عالمه چیز میز سیاسی چپوندن /:

    پاسخ:
    من درگیر شدن نونهالان به مسائل سیاسی رو هم درست نمیدونم. 

    منی که فرهنگیان میخونم 

    تقریبا در تمام کتابهای دانشگاهمون میبینم (چه روان‌شناسی غرب باشه چه کتب دینی) که تربیت سیاسی کودک در دوران ابتدایی رو به هییییچ وجه از دست ندید. لازم و واجب و حیاتیه این سن برای تربیت در تمام ساخت‌ها که یکیش ساحت سیاسی و اجتماعی میشه 

    از ساز و کار شبکه پویا و اینچیزها خبر ندارم و سالهاست نمی‌بینم. نمی‌دونم از صفر تا ۷ سال رو، با ۷ تا ۱۲ سال جدا کرده یا نه. نوجوان رو فکر کنم جدا کرده بودن و گذاشته بودن یه شبکه مجزا اما این رو نمیدونم. پس اگه به مسائل سیاسی در برنامه‌ها اشاره کردن کار اشتباهی نکردن و اتفاقا به حرف اندیشمندان تمام عالم گوش دادن. منتها مسئله اینه که اکثرا نمیان اون موضوع تربیتی رو در لفافه و با زبان مراحل رشد و غیر مستقیم به کودک بگن. نمیان ذهن رو طوری چینش بدن که کودک خود همون طور فکر کنه که همین متربی میخواد. سواد تربیت غیرمستقیم صدا و سیمای ما در اکثر مواقع صفره متاسفانه. حالا نمی‌دونم جدیدا هم همینه یا بهتر شده اوضاع.

     

    درمورد ۷ تا ۱۲ سال گفتم 

    اما ۷ سال اول زندگی رو هم خیلی شنیدم که ارزش‌ها و ضدارزش‌های کودک در اون سن شکل می‌گیره. اینکه چی خوبه چی بد. پس مهمه که بچه‌اتون از الان آزاد مردی و دفاع از مظلوم و دید جهان وطنی داشتن و آزادی و استقلال و حق و حقوق و راست و دروغ و.... خیلی چیزهای سیاسی رو یاد بگیره و توش نهادینه بشه.

    منتها عزیزان مسئول بازهم مراحل رشد کودک و زبان کودک رو متوجه نمیشن. تو میخوای بچه بزرگ شد نگه «نه غزه نه لبنان»؟ خیلی هم عالی بیا یه کارتون بساز عروسک بچه میفته زمین و دوستش بهش کمک می‌کنه عروسک رو از زمین برداره. میخوای بچه لزوم جهاد با استعمار رو بفهمه، کارتون درست کن یه آدم بد خوراکی‌های خوشمزه بچه‌ها رو به زور میگیره و چه و چه  همینطور بداهه گفتم شاید مسخره باشه مثال‌هام. ولی خب مهمتر از بیان مستقیم و گوله گوله دانش و اطلاعات پرت کردن سمت بچه اینه که مفاهیم رو بهش بفهمونیم. بعد که سنش یه خورده بالا رفت بازهم نرم و غیرمستقیم بگی مصداق فلان مفهوم چی بود و چی نبود. نمادسازی میخواد. برند سازی میخواد. و...

    پاسخ:
    من شخصا ترجیح میدم توو این سن ارزش و اخلاق و مفاهیم رو طور دیگه ای به پسرم بفهمونم و درگیر مسائلی که ازش سر درنمیاره و چیزی جز ترس و استرس بهش نمیده نکنم. و اگر قرار باشه ارزش هایی رو هم به بچه ها بفهمونیم قطعا اون ارزش ها چیزهایی نیست که رسانه ها در کل و به فرض شبکه پویا میگه. 
    من در این زمینه و خیلی مسائل دیگه خیلی از کتابارو قبول ندارم. کتاب جای والد نیست تا بفهمه من چی میگم.

    مادرش هستید و قطعا اختیار کودکتون رو دارید 

     

    میتونید اصلا ندارید تلویزیون ببینه 

     

    یه سری برنامه‌های گلچین شده و مورد پسند خودتون رو بریزید فلش از تلویزیون پخش کنید براش

     

    اما به هر حال صدا و سیما وظیفه داره نقش خودش رو برای تربیت نسلی مطابق با ارزشهای قانون اساسی کشور ایفا کنه 

    پاسخ:
    نه با کلا تلویزیون ندیدن موافق نیستم و با گلچین کردن هم موافق نیستم. شبکه پویا رو هم صرفا باز میذارم که صدایی توو خونه باشه مشغول بشه وگرنه شاید سر جمع دوتا برنامش رو هم نبینه و دوست نداشته باشه. من بعضی کارتون های شبکه پویا رو مفید میدونم ولی اینکه لای برنامه کودک چیزایی که به بچه مربوط نیست رو میگنجونن رو نه مفید نمیدونم و واقعا بدم میاد.

    با سلام. امروز در یک پادکست روانشناسی شنیدم تلویزیون بیش از سه ساعت اثر بسیار منفی بر مغز داره و اینکه تلوزیون فقط روشنه و کودک شما نمی‌بینه پس اثر نداره صحیح نیست. این روشن بودنه به شدت روی عاداتش در سالای بعد اثر داره و شاید چشمش به تلوزیون نباشه گوشش که میشنوه

    پاسخ:
    من نگفتم اثر نداره و اینکه تا حدی اثرات منفیش رو قبول دارم ولی نه اون مقداری که عده ای معتقدن. روی یسری چیزای بچه اثر داره که هر مادری خودش متوجه میشه روی بچش چه اثری گذاشته که اونموقع باید کنترل کنه‌.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">