بیست و دوم فوریه

با توام
قاب عکس نارنجی
با توام
زرقبای پاییزی
در نگاهت حضور مولاناست
پا رکاب دو شمس تبریزی...

 

یادمه چندسال پیش که با همسرم داشتم آشنا میشدم یه کاپ کیکی بلد بودم که از قضا در همون روزهای اول آشنایی هم براش پختم و هنرهامو کردم توو چش و چالشو کدبانوگری هامو از همون خشت اول به رخ جهانیان کشوندم!...حتی برای اینکه بعدها در منزل خودم درست کنم رفتم قالب سیلیکونی کاپ کیک خریدم‌ اما نمیدونم چرا یادم رفت و هیچوقت درستش نکردم و کلا حتی دستورشم از یادم رفته بود. بین ترک ها یه ضرب المثلی هست که میگن آش تا دم در باهات دوسته! یعنی زود گرسنه میشی. خلاصه از اونجایی که امروز آش خورده بودم و گشنه بودم و دلم کیک میخواست اما ابدا حوصله ی ریخت و پاش کیک رو نداشتم یهو یاد اون کاپ کیکی افتادم که بینهااااایت راحت بود. سرچ کردم دوباره پیداش کردم اما اینبار یسری چیزاش نیاز به تغییر داشت حالا میگم چرا و چگونه‌.

اول اینکه بگم این کاپ کیک هلو بپر توو گلوئه و کل پختش یک دقیقه ست و اصلا اسمش کاپ کیک یک دقیقه ای هست و داخل ماکروفرم درست میشه و اگر ماکروفر داشته باشید دیگه کلا راحت میشید و هروقت هوس کیک کنید میپرید یه دقیقه ای درست میکنید.  موادی که میگم حدودا ۵ تا کاپ کیک بهتون میده. برای همون بیشتر خواستید بیشتر کنید مواد رو. سه قاشق آرد+ دو قاشق شکر+ یک عدد تخم مرغ+ نوک ق چ وانیل+ نصف ق چ بکینگ پودر+ سه قاشق شیر+ یک قاشق روغن رو مخلوط میکنید و همین. البته اگر پودر کاکائو هم دوست داشتید یک قاشق بزنید. یا اگر طعم های دیگه دوست داشتید مثل قهوه یا هل یا زعفران. من پودر کاکائو نداشتم برای همون رنده ی پوست پرتقال ریختم. ولی حتما شمام یه طعم دهنده از چیزایی که گفتم بزنید چون طعم خودش خیلی ساده ست!... حالا توو فنجونی که چرب کردید با روغن تا دو سومش مواد بریزید و بذارید دقیقا وسط سینی ماکروفر. حتما وسطِ وسط. چون اگر وسط نباشه کج پف میکنه. بعد دقیقا یک دقیقه تایم میدیم و درمیاریم.

در حین سادگی من امروز متوجه چندتا نکته ی بسیار مهم شدم. اول اینکه من با فنجون درست نکردم و قالب سیلیکونی داشتم برای همون شاید فنجون همون یک دقیقه براش مناسبه چون منم قبلا مجرد بودم و منزل والدین، درست که میکردم با فنجون بود و دقیقا یک دقیقه مناسبش بود. اما امروز که با قالب مخصوص درست کردم متوجه شدم با یک دقیقه خیلی سفت میشه پس اول ۵۰ ثانیه بهش زمان دادم که باز سفت میشد تووش! که کردم ۴۰ ثانیه که دیدم برای من ۴۰ ثانیه ای میپزه. پس شمام اول یدونه رو امتحان کنید اگر دیدید سفت میشه داخلش، ده ثانیه کم کنید از زمانش. چون امروز متوجه شدم علاوه بر قالب، ماکروفر ها هم با هم فرق دارن پس این ده ثانیه توو هر ماکروفری متفاوته. راستی گمونم این کاپ کیک رو داخل فرم بتونید درست کنید با همین حالت که یک دقیقه وسط سینی بذارید که من انجامش ندادم و فقط با ماکروفر درست کردم.

نکته بعدی اینه که باید تک تک بذارید داخل ماکروفر و حتما هم نقطه ی وسط.

حتما حتما قالبتون رو چرب کنید. بدون چرب کردنم درمیاد ولی با چرب کردن هم پف تمیزتری میکنه همم موقع دراوردن شکلش رو حفظ میکنه.

مواد تا سر قالب ریخته نشه، فقط دو سوم قالب رو پر کنید تا جا برای پف باقی بمونه‌.

نکته آخرم همون که یه طعمی مثل کاکائو یا غیره بهش اضافه کنید.

من روش شکلات آب شده ریختم.

دیگه همین دیگه. بپزید و به روح پرفتوحم درود بفرستید و بخورید و بیاشامید ولی هرگز اسراف نکنید!

نظرات (۱۱)

  • آقای فِلینت
  • فکر نکنم اینجا کسی به غیر شما کدبانو باشه و بره دنبال دستور پخت!

    پس فقط همه نگاه میکنند و اب دهن قورت میدهند :))

    پاسخ:
    ممنون از تعریفتون ولی نه من حتی خواننده آقا هم داشتم که میگفت چرا عکس غذا میذارید بی دستوره، دستورشم بگید بپزیم:دی
    یسری از خانوما هم میدونم که میپزن:دی
    اینی که گذاشتم خیلی آسونه که درست کردنش، آقایونم میتونن‌:)

    این عادلانه نیست، گرسنم شد "|

    پاسخ:
    خیلی آسونه که موادشم معمولا توو همه خونه ها هست. بلند بشید درست کنید:دی

    به خدای عامون قسم آنفالو کردم شما رو 

    باباااااااا ،چه وضعشههههههههه

     

     

    پاسخ:
    عکس غذا نمیذارم میگن بذار، میذارمم که اینگونه!:|

    سلام، ممنونم. من حتما می‌پزم این کیک و. چندسال پیش درست کردم اما طبق دستوری که خونده بودم تو قابلمه ابجوش باید می‌ذاشتم خیلی خوب شد اما اینطوری با ماکروفر خیلی راحتتر می‌شه.

    پاسخ:
    سلام عزیزم
     بله اونم خیلی خوب میشه ولی خب این واقعا یک دقیقه بیشتر وقت نمیخواد.
  • ویــ ـانا
  • @ملوچک ، واقعا بیا آنفالو کنیم😂

    پاسخ:
    به جای این دسیسه چینی ها برای من بلند بشید درست کنید اهالی منزل رو خوشحال کنید:/

    جووون به شما و هنرات^_^ 

    کیف می کنم میذاری این چیزا رو 

    و این که با اختلاف زیاد ، این رو یکی از بهترین عکس های خوراکی این وب میدونم :) از حیث تزییات و دلبری و شکلاااات آب شده ^_^ 

    پاسخ:
    قربونت عزیزم:)
    ببین من کلا یکی از بزرگترین علایقم همین تزئین مزئیناته:/ ولی از وقتی بچه دار شدم واقعا نمیشه. مثلا همینارو با کلی داستان و اذیت شدن درست کردم چون پسرم به محض اینکه ماکروفر روشن میشه میره یه چیزی میاری میذاره رو زمین ازش میره بالا که دستش به ماکروفر برسه بعد هی دکمه هاشو میزنه‌. فکر کن من یه کاپ کیک میذاشتم توو ماکروفر، اونو بغلش میکردم دست نزنه، بعد سریع از برق میکشیدم. دوباره دومی رو که میخواستم بذارم اول میزدم برق بعد بغل و دوباره از برق دراوردن. بعد فکر کن توو این حین هم اومدم دیدم قشنگ کوچک خونه از این فرصتی که سرم شلوغ بوده و حواسم بهش نبوده استفاده کرده و رو فرش کلی انار ریخته و ترکونده و از اونورم دوتا از کاپ کیک ها رو پودر کرده بود و همه جا ریخته بود. بعد فکر کن همین شکلات هم جلوش نمیتونی دراری چون میخواد و با هزار بدبختی گذاشتم رو گاز که نبینه‌‌. حتی همین اناری که روی کاپ کیک گذاشتم یعنی نمیدونی ما انار رو از یخچال د بیاریم ایشون چه میکنه. خلاصه که میخوام بگم ساده ترین کارا، واقعا ساده ترین اما با بچه شدنی نیست. یعنی من توو یه کارای ساده ای زمین گیر شدم که فقط یه بچه دار میفهمه چی میگم برای همون اگر عکسی هم توو این مدت گذاشتم که ساده بوده چون واقعا فرصتی و مجالی برای تزئین نداشتم وگرنه دوست دارم وقت بذارم.
  • ویــ ـانا
  • ما خسته ایم🥺😂

    پاسخ:
    خسته نباشی:دی

    کاپ کیک رو که ایشالا درست میکنم ولی الان دلم خواست اون کیک قرمزپوشه رو بخورم :-**

    پاسخ:
    اونم خودمون هرروز میخوریم یه چلوندنم روش!:دی

    دست و پنجه ات درد نکنه خانم پنجه طلا ❤

     

     

    +

    ولی من دارم فکر میکنم این پسر کوچولوی توی عکس چیزی از اون کاپ کیک ها برای خودتون گذاشت ؟!:))

    یا نقشه اش گرفت و همش رو ریخت تو لیوان ها :)) یا شایدم خودش به تنهایی همش رو خورد ؛))

    نوش جان همتون !

     

    پاسخ:
    ممنون عزیزم
    دو سه تاشو که توو عکس نیست قشنگ پودر کرد ریخت رو مبل و فرش‌ بعدا اومدم دیدم حسابی خونمون رو مستفیض کرده:/
  • مَرْهَـ🌱 ــمْ
  • چه ضرب المثل حقی :) 

     

    چه راحت بود ، حتما امتحانش میکنم، ممنون ⁦(⁠ʘ⁠ᴗ⁠ʘ⁠✿⁠)⁩

    پاسخ:
    واقعا:)
    خواهش میکنم.

    اتفاقا با مشغله و شرایطی که داری با این حال هر عکسی که میذاری نظم و تزیین و زیبایی خاص خودش رو داره ^_^ مثل همون سالاد شیرازی که گفتم حتی تو مدل خرد کردن هم نظم خاصش مشخصه و دلبری می کنه 

    جوری که من همیشه فکر می کنم الان با این محدودیت آنقدر عالیه قبل از بچه دار شدن چی بوده *_*

    و این که شاید علت اراده کمی بیشتر من به این عکس، علاقه شخصی ام به شیرینی و کیک باشه :) 

     

    پاسخ:
    تو با چشم دل میبینی منو:دی
    ممنون از لطفت:))
    منم علاقه ی وافری به قنادی دارم:/

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">