بیست و دوم فوریه

با توام
قاب عکس نارنجی
با توام
زرقبای پاییزی
در نگاهت حضور مولاناست
پا رکاب دو شمس تبریزی...

 

این عکس نه هنریه، نه دیزاین شده ست و نه هیچی دیگه، چرا که خونه ی بچه دار جایی برای دیزاین نمیذاره، حتی نمیدونید من این عکس رو با چه مشقتی و رو هوا سریع فقط گرفتم و نشد حتی سر صبر بذارم روی میزی چیزی عکس بگیرم چون که در عرض نیم ثانیه کوچک خونمون خودش رو میرسونه و بعدم دستان مبارک توی برنج و قیمه میره و باقی غذاها رو هم باید از روی فرش و زمین جمع آوری کنیم . تازه اگر این عکس رو کات نمیکردم شیر خشک اونورش و پاهای من اینورشو خلاصه یه وضعی بود ندیدنی!... حالا چرا اصلا این عکس رو الان اپلود کردم؟!... میدونم که همتون قیمه بلدید. ولی اومدم یه چیزی یادتون بدم. من قیمه رو با دستورای مختلفی میپزم، یعنی چندتا دستور مختلف بلدم که هربار بسته به حال و حوصلم یه مدل میپزم. 

آمااااا یه مدلی هست که در اصل دستورش متعلق به شف ساناز مینایی هست. من چندسال قبل خیلی آشپزی های این اشپز بین المللی ملقب به ساناز سانیا رو دنبال میکردم و خب اینطورم نبود که مثلا ایشون بیاد شروع کنه به پخت قیمه و تمام نکاتش رو بگه. معمولا ایشون نکات آشپزی رو لا به لای حرف هاش و آشپزی هاش اشاره ای میکنه. منم نکات مثلا مربوط به قیمه رو از لا به لای حرفای ایشون توو جاهای مختلف به خاطر سپردم و به جرات میگم هر نکته ای برای هر غذایی از ایشون یاد گرفتم اون غذا مزه ش فوق العاده شد. 

حالا یه بار اگر حال و حوصله داشتید قیمه رو با نکات این شف بپزید فقط ببینید چی تحویل میگیرید و چجوری با رعایت چندتا نکته ساده مزه ی قیمه تون متفاوت از تمام قیمه های روتین و تکراری ای میشه که توو تمام خونه ها هست. طوری که مزه ش توو یاد و خاطره ی تمام اونایی که ازش خوردن باقی خواهد موند. حالا بریم سر اصل مطلب: گوشت گوسفند رو حداقل از سه ساعت قبل با برگ بو و رزماری و روغن زیتون و فلفل سیاه مزه دار کنید بذارید کنار. پیاز داغ کنید، گوشت مزه دار شده و لپه ی خیس شده رو اضافه کنید، دو تا عصاره ی گوشت با آب مخلوط کنید و بریزید توو خورش یا استاک گوشت. بذارید دوساعت بپزه، بعد لیمو عمانی های سوراخ شده و خیسونده شده و کمی زعفران اضافه کنید. از اونور توو روغن رب رو به اندازه ی یکی دوقاشق تفت بدید با زردچوبه بعد اضافه کنید. وقتی گوشت پخت نمک بریزید. و دست آخر موقعی که خواستید خاموش کنید خیلی کم زنجبیل رنده کنید با خیلی کم پودر گل محمدی و بریزید روی خورش و بعدم خاموش.

+ حتی اگر اون مراحل مزه دار کردن گوشت رو فرصت نکردید انجام بدید باز بقیه ش رو به این شیوه انجام بدید همچنان مزه ش عالی میشه.

+ من زردچوبه و کاری هم همون اول کار میریزم.

+ من معمولا زنجبیل تازه ندارم برای همون پودر زنجبیل میریزم.

+ ادویه ها کلا توو غذا نباید اونقدری ریخته بشه که طعم غذا رو عوض کنه برای همون از زنجبیل و پودر گل نوک قاشق چ خ بریزید درواقع. 

نظرات (۶)

سلام و بسیار ممنون بابت این نکات آشپزی.(الان تو سرویسم بعد باید بیام و اینا رو یادداشت کنم.)

پاسخ:
سلام خواهش میکنم.
اره توصیه میکنم همه حتما یبار با این دستور بپزن مزه ش از قیمه نذری هم عالی تر میشه‌.

پس کو گوجه؟ :)) ولی ساناز سانیا عالیه واقعاً. دست شما هم بابت رسپی درد نکنه :) 

پاسخ:
من توو هیچ مدلی از قیمه که درست میکنم گوجه نمیریزم، خونه ی هرکی هم قیمه خوردم از فرهنگ های مختلف ندیدم گوجه ریخته باشن. توو این دستور هم گوجه نداشت. گوجه ی درسته منظورمه البته.
گوجه توو قیمه حکایتش به نظرم شبیه رب توو قورمه سبزیه که یسری افراد میزنن ولی اکثریت نه.
آره نکاتش حرف نداره من هرکدوم رو رعایت کردم اصلا مزه ی غذا زمین تا اسمون عجیب غریب خوب تر شد.
قربونت:)

#جوووون!!

پاسخ:
😁

سلام.مرسی که گفتی و نوشتی این نکات رو (:

من قیمه هام همیشه معمولی میشه و هیچوقت پسند خودم نیستن راستش.حالا این نکاتی که گفتی رو امتحان میکنم ببینم چه جوری میشه 🙂🙂🙂

پاسخ:
سلام خواهش میکنم.
این نکات که مختص یک آشپز درجه یکه پس قطعا عالی میشه در اون حد که هیچکس طعم قیمه ت رو از یاد نمیبره. ولی من با مدلای مختلفی درست میکنم که اون مدلای دیگم کم از این مدل ندارن و اونام عالی میشن و به مراتب راحت تر از این روشه‌ . یه روش دیگه هم بذار پس بهت بگم که خودم اکثرا این مدلی درست میکنم.
ببین در این یکی مدل اول پیاز داغ کن، یه قاشق چ خ فلفل سیاه، یک ق چ خ زردچوبه و ادویه کاری وقتی پیاز سرخ شد بریز تووش، گوشت ترجیحا گوسفند رو اضافه کن تفت بده، از اونورم لپه رو با یه چوب دارچین و کمی روغن یا کره تفت بده.‌بعدش لپه رو هم اضافه کن، یک عدد گوجه ی رنده شده و یک قاشق رب اضافه کن و آب. وسطای پخت لیمو عمانی و نمک و زعفران، و در اخر موقع خاموش کردن یکی دو قاشق بسته به حجم موادت گلاب.  
حالا اگر کلا قیمه ت رو با هر روشی درست کردی به نظر من اخرش اون گلاب رو بریز. رو طعم نهاییش تاثیر داره. این روشم من کلیتش رو از پیج لقمه یاد گرفتم ولی خب خودمم تووش در طی این سالها دخل و تصرف کردم تا شده اینی که نوشتم:دی

آفرین آشپز پنجه طلا :)

 

و

مرسی بابت پست آموزشی تون ❤

پاسخ:
فدات:)
  • مترسک ‌‌‌‌‌
  • این درست نیست که ما این جوری هوس بیفتیم :))

    پاسخ:
    راهش اینه همگیتون همسایه هامون بشید من هی نذری بفرستم در خونه هاتون:دی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">